sluiten

De Ulla Popken Story:

Het begon in 1880, toen Johann Popken in Hamelen aan de Weser het textielhuis Popken oprichte. Diens zoon Karl Friedrich Popken moest in 1960 wat zijn gezondheid betrof en omdat zijn zoon Friedrich Popken toen pas 20 jaar oud was, de onderneming op lange termijn verpachten. In 1968 opende Friedrich Popken, inmiddels getrouwd en gelukkige vader van een dochter, samen met zijn echtgenote Ursula in Oldenburg onder de naam 'Mami & Baby' zijn eerste eigen zaak voor positiekleding en babyuitzet.

Na veel moeilijkheden in de beginfase en veel experimenten ontstond daaruit in 1977 het concept voor een net van filialen voor positiekleding door de hele Bondsrepubliek en daarmee de basis voor een snel groeiende detailhandelszaak voor damesmode. Reeds in 1978 werden de eerste drie speciaalzaken voor positiekleding in Bremen, Hannover en Hamburg geopend en er volgden er snel nog meer. Zij waren de basis voor de instap in de postorderservice, die in 1978 op de zolder van het woonhuis van familie Popken in Rastede begon. De definitieve doorbraak lukte in 1984 met de start als franchisegever. Dit leide tot het marktleiderschap onder de positiekledingspecialisten in Duitsland. Dit alles was echter pas het begin voor een per toeval ontdekt, nog groter succes.


Hoe kwam het daartoe?

Op zekere dag zag Friedrich Popken een medewerkster, die voor een postorder

klant meer dan 15 positiekledingstukken inpakte. “Waarom bestelt een zwangere vrouw zo veel artikelen?” vroeg hij. Het antwoord luide: “Deze klant is helemaal niet zwanger. Ze heeft al vaker bij ons gekocht en ons geschreven, dat er nergens jonge mode in maat 48 te verkrijgen is en daarom koopt ze bij ons. Want onze positiekleding is niet alleen jong, maar ook comfortabel”. Dit bleek een gat in de markt te zijn: “Jonge mode in grote maten”. Om zeker te kunnen zijn, vond in 1986 een omvangrijke en zorgvuldig voorbereide test bij de postorder plaats. Het succes overtrof alle verwachtingen en leide er toe, dat de firma “Ulla Popken, jonge mode vanaf maat 42” op 1 maart 1987 in het handelsregister werd opgenomen.


Nog in hetzelfde jaar werden de eerste 10 Ulla Popken-filialen geopend en daarmee starte een ongeevenaarde expansie. Op 11 maart 2008 werd de generatiewisseling ingeleid. Friedrich Popken droeg de meerheid van zijn aandelen over aan zijn dochter Astrid en zijn schoonzoon Thomas Schneider.

Sinds 1 juli is meneer Schneider hoofdaandeelhouder.


Ulla Popken vandaag

Mode van Ulla Popken maakt het iedere vrouw tegenwoordig mogelijk, onafhankelijk van haar confectiemaat met plezier haar eigen stijl aan de dag te leggen. Onder het motto “Mode, die bij mij past” presenteert het label zijn klanten maandelijks wisselende collecties. Als multi-channel-onderneming verkoopt Ulla Popken haar modeassortiment in meer dan 300 filialen, per postorder, via internet, met ondersteuning van geselecteerde franchisepartners in Europa en daarbuiten én bij shop-in-shop partners. Meer dan 2.000 medewerkers zijn nu met passie en engagement voor onze klanten aan het werk, die ons advies, onze ervaring en onze know-how op prijs stellen. Het brede assortiment zet op kwaliteit met goede pasvormen en garandeerd inspiratie en voortdurend nieuwe trends: mode voor elke dag, vrouwelijke business-outfits, mooie feestelijke kleding en dessous, sport- en badmode.

Bij Ulla Popken vindt iedere vrouw de mode, die bij haar past - en dat sinds meer dan 20 jaar.